Algemeen

Onderwijsvisie kernwaarden

Het Hervormd Lyceum West ziet het als haar kerntaak een goede VWO-opleiding (Gymnasium, Atheneum), HAVO-, en MAVO-opleiding aan te bieden, die de leerlingen kwalificeert om met succes een aansluitende vervolgstudie te doorlopen. Sociale stijging en emancipatie van de leerlingen vormen hierbij een belangrijk aspect. Daarnaast richt de school zich op de persoonlijke vorming van de leerlingen en probeert hen een zo breed mogelijke kijk op de samenleving te bieden. Het Hallo Wereldconcept is hier een uiting van.

Tevens wil de school eraan bijdragen dat de leerling zich medeverantwoordelijk gaat voelen voor de samenleving en een kritische houding ten opzichte van de maatschappij ontwikkelt.

Sinds de oprichting heeft de school een christelijk karakter. Dit karakter wil het Hervormd Lyceum West ook tot uiting laten komen in het overbrengen van normen en waarden. Daarbij gaat het om begrippen als betrokkenheid, verdraagzaamheid, respect hebben voor de ander en zorgen voor elkaar. De school vraagt de medewerkers en leerlingen een veilige sfeer te scheppen, waarin een ieder zich, ongeacht achtergronden en capaciteiten, aanvaard en gestimuleerd voelt. In onze visie vormt dit een belangrijke voorwaarde voor het behalen van goede leerresultaten (ambitie).

    Korte Geschiedenis 

    Oprichting

    Het Hervormd Lyceum West heeft een rijke historie. De school is in 1956 opgericht met Gymnasium, HBS en MMS als zelfstandige afdeling van het Hervormd Lyceum in Zuid. De school groeide gestaag. In 1962 was het huidige schoolgebouw gereed.

    Het Hervormd Lyceum West valt onder het bestuur van de Stichting Cedergroep. De Cedergroep bestaat uit vijf christelijke scholen in Amsterdam, Amstelveen, Mijdrecht en Vinkeveen. Het bestuur van de Cedergroep is belast met de uitvoering van het Cederbeleid. De bestuurder vormt samen met het College van Rectoren de leiding van de Cedergroep. Het aantal leerlingen van de Cedergroep bedraagt ruim 5.500.

    Doorgroeien

    In 1968 worden op het Hervormd Lyceum West, als gevolg van de Mammoetwet, de afdelingen HAVO en Atheneum opgericht. De HBS en MMS verdwijnen. Het Gymnasium op het HLW blijft bestaan en vormt samen met het Atheneum het VWO.

    In 1977 komt de Pro Rege MAVO onder het afdelingsbestuur West. Voorlopig blijven HLW en Pro Rege naast elkaar bestaan. Maar in 1982 komt een scholenfusie tot stand: de beide scholen gaan, onder de naam Het Hervormd Lyceum West, samen en vormen een scholengemeenschap met de afdelingen Gymnasium, Atheneum, HAVO en MAVO. Het Hervormd Lyceum West is een bloeiende school. De school aan de Hemsterhuisstraat wil onafhankelijk van de moederschool in de Brahmsstraat verder. Dat gebeurt in 1984, dan wordt de Stichting Het Hervormd Lyceum West opgericht. Onder het eigen bestuur beleeft het HLW voorspoedige tijden.

    Het Hervormd Lyceum West valt onder het bestuur van de Stichting Cedergroep. De Cedergroep bestaat uit vijf christelijke scholen in Amsterdam, Amstelveen, Mijdrecht en Vinkeveen. Het bestuur van de Cedergroep is belast met de uitvoering van het Cederbeleid. De bestuurder vormt samen met het College van Rectoren de leiding van de Cedergroep. Het aantal leerlingen van de Cedergroep bedraagt ruim 5.500.

    Samenwerking

    De school heeft lange tijd haar onafhankelijkheid bewaard te midden van de scholenfusies in Amsterdam. Wel is gezocht naar bestuurlijke samenwerking met een aantal geestverwante scholen in de regio Amsterdam met de bedoeling de bestuurlijke kracht en de positie van de betrokken scholen te versterken. Na eerst een federatie van scholen te hebben gevormd, is in het voorjaar van het jaar 2000 de besturenfusie tot stand gekomen tussen het Veenlanden College (Mijdrecht en Vinkeveen), het Hermann Wesselink College (Amstelveen), de Christelijke Scholen Gemeenschap Buitenveldert, Het Hervormd Lyceum Zuid en Het Hervormd Lyceum West. Deze scholen vormen de Cedergroep.

    Het Hervormd Lyceum West valt onder het bestuur van de Stichting Cedergroep. De Cedergroep bestaat uit vijf christelijke scholen in Amsterdam, Amstelveen, Mijdrecht en Vinkeveen. Het bestuur van de Cedergroep is belast met de uitvoering van het Cederbeleid. De bestuurder vormt samen met het College van Rectoren de leiding van de Cedergroep. Het aantal leerlingen van de Cedergroep bedraagt ruim 5.500.

    Uitbreiding

    In 2004 en 2005 is de huisvesting van het HLW grondig aangepast. Een prachtige vleugel is toegevoegd aan het bestaande gebouw. Het HLW toont zich daarmee prominent aan de Johan Huizingalaan.

    Het Hervormd Lyceum West valt onder het bestuur van de Stichting Cedergroep. De Cedergroep bestaat uit vijf christelijke scholen in Amsterdam, Amstelveen, Mijdrecht en Vinkeveen. Het bestuur van de Cedergroep is belast met de uitvoering van het Cederbeleid. De bestuurder vormt samen met het College van Rectoren de leiding van de Cedergroep. Het aantal leerlingen van de Cedergroep bedraagt ruim 5.500.

    Bestuur Stichting Cedergroep

    De heer drs. D. Adema
    De Cuserstraat 1, 1081 CK Amsterdam
    Tel. 020 – 545 69 10

    Schoolorganisatie HLW

    Op 1 oktober 2018 telt de school 960 leerlingen en heeft 100 medewerkers in dienst. Het HLW kent een tweehoofdige directie bestaande uit de rector en een conrector. De directie wordt bijgestaan door de teamleiders in de schoolleiding. De schoolleiding bepaalt het beleid van de school en heeft de dagelijkse leiding van de organisatie in handen.

    De teamleiders zijn verantwoordelijk voor de resultaten van de leerlingen, het onderwijs en de leerlingbegeleiding op hun afdeling. Ze voeren regelmatig overleg met docenten en mentoren over de onderwijsresultaten in hun afdeling. De mentoren zijn verantwoordelijk voor de leerlingbegeleiding. Als de situatie daarom vraagt, staan gespecialiseerde leerlingbegeleiders hen daarbij terzijde. Alle docenten maken deel uit van een team.

    Alle docenten maken tevens deel uit van een vaksectie. De vaksecties bewaken onder leiding van de sectievoorzitter de kwaliteit en de inhoud van het onderwijs in hun vakgebied. De leden van deze secties komen regelmatig bijeen om afspraken te maken over de inhoud van het onderwijsprogramma, over de normering en weging van repetities, schoolexamens , etc. De eindcijfers van de leerlingen worden ook door de secties bepaald.

    De directie heeft over het beleid op schoolniveau overleg met de eigen Medezeggenschapsraad. Deze raad bestaat uit vertegenwoordigers van personeel, ouders en leerlingen. De raad is bevoegd om alle aangelegenheden van de school met de directie te bespreken. Voor een aantal belangrijke beslissingen met betrekking tot de schoolorganisatie en het personeelsbeleid heeft de directie voorafgaand advies of instemming van de medezeggenschapsraad nodig. Het beleid op het niveau van de Cedergroep wordt met de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad, bestaande uit vertegenwoordigers van alle scholen, besproken.

    Aanname van nieuwe leerlingen

    Intakeprocedure

    Leerlingen worden aan de hand van de Amsterdamse kernprocedure PO/VO (ELKK) aangemeld, behandeld en aangenomen of afgewezen. Wanneer een leerling met een specifieke ondersteuningsbehoefte aangemeld wordt op onze school, wordt er samen met de zorgcoördinator en ouders bekeken of en op welke manier wij de leerling kunnen voorzien in zijn/haar behoefte. Als er reeds een behandelingsplan is en wij hieraan kunnen voldoen, wordt dit nageleefd. Als er nog geen handelingsplan is zal dit worden gemaakt in samenwerking met zorgcoördinator.

    Afwijzingsprocedure

    Als een leerling niet kan worden toegelaten tot onze school zal dit altijd met de ouders en eventueel de leerling worden besproken. Het gaat hierbij om leerlingen die een lager niveau bezitten dan MAVO of met ondersteuningsbehoeftes waar wij op school geen middelen voor hebben om hierin te voorzien. Enkele voorbeelden zijn dove en blinde leerlingen, leerlingen in een rolstoel en leerlingen die intensieve medische ondersteuning nodig hebben. Bij leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften wordt de toelaatbaarheid altijd individueel bekeken.

    Wanneer wij een leerling niet kunnen plaatsen, stellen wij de ouders en de leerling hiervan mondeling en schriftelijk in kennis. Tevens zullen wij ouders doorverwijzen naar een school die wel in de betreffende ondersteuningsbehoefte van het kind kan voldoen.

    Intakeprocedure zij-instroom

    Op het HLW volgen wij de intakeprocedure zoals beschreven in de Procedure schoolwisseling van VO naar VO.

    Overzicht medewerkers

    Directie

    Blom, C.
    BLOC
    Directie
    Rector
    Leeuwen, W.B. van
    Directie
    Conrector en Teamleider 3 t/m 6 VWO a.i.

    Teamleiders

    Buikema, L.
    BUIL
    Teamleider 3,4 en 5 HAVO
    Elshout, E.I.I.
    Schoolleider
    Teamleider mavo
    Duits
    Lauwers, J.J.J.M.
    Schoolleider tweede klassen
    Biologie
    Verzorging
    Minnen, M. van
    Schoolleider
    Teamleider Brugklassen

    Decanen

    Körnmann, C.B.
    Aardrijkskunde
    Decaan MAVO
    Vos, E.I.
    Beeldende Vakken
    CKV
    Decaan HAVO en VWO

    Roostermakers

    Pol, P. van de
    Roostermaker
    Biologie
    Verzorging

    Zorgfunctionarissen

    Frölich, B.
    Schoolverpleegkundige
    Johannesma-Leuven, C.
    Zorgcoördinator
    Purperhart, G.
    Ouder- en kindadviseur

    Leerplichtambtenaar

    De heer F. Abarki
    Stadsdeelkantoor Nieuw West
    Osdorpplein 1000 1068 TG Amsterdam
    Tel. 020-2538363

    Technisch onderwijsassistenten

    Leeuwen, H.A. van
    Technisch Onderwijsassistent
    Nsekama, M.
    Technisch Onderwijsassistent

    Systeembeheerder

    Heuven, C. van
    Docent ICT
    Systeembeheerder

    Administratie

    Boszhard, D.I.
    Administratie
    Huigen, I.P.M.
    Administratie
    Plagge-Muller, M.
    Administratie
    Saddrati, M.
    Mediathecaris
    Yakoubi, A. El
    Administratie

    Mediatheek

    Heitman, B.
    Mediathecaris
    Middelweerd-Nooij, P.B.M.
    Mediathecaris

    Facilitairmedewerker / Hoofdconciërge

    Heuijerjans, M.W.M.T.
    Hoofdconciërge

    Conciërges

    Benali, A.
    Conciërge
    Jebbar, M
    Conciërge
    Khitanea, R.O.
    Ondersteunend Personeel
    Conciërge

    Onderwijsassistent

    Dosky, F.
    Ondersteunend Personeel
    Onderwijsassistent

    Kantine

    Sommers-Driessen, H.S.J.M
    Kantine
    Ondersteunend Personeel
    NB: Op Goede Vrijdag (19 april 2019) is er gewoon les.

    Vakanties en vrije dagen

    Herfstvakantie


    Kerstvakantie


    Voorjaarsvakantie


    Meivakantie


    Hemelvaart-weekend


    2e pinksterdag


    Zomervakantie

    za. 20 oktober 2018 t/m


    za. 22 december 2018 t/m

    za. 16 februari 2019 t/m


    ma. 20 april 2019 t/m


    do 30 mei 2019 t/m


    ma. 10 juni 2019


    za. 13 juli 2019 t/m

    zo. 28 oktober 2018


    zo. 6 januari 2019


    zo. 24 februari 2019


    zo. 5 mei 2019


    zo. 2 juni 2019



    zo. 25 augustus 2019